Occlusietherapie en school

Afplakken in de klas? Onze tips.

Afplakken in de klas? Onze tips.

Soms wordt de eenzijdige visuele beperking van een kind pas in het laatste jaar van de basisschool ontdekt, bijvoorbeeld als de uitgebreide oogtest bij het schoolonderzoek afwijkingen laat zien. Bij een dergelijke late diagnose - d.w.z. kort voordat het kind naar school gaat - maken veel ouders zich zorgen: kunnen we wel oogpleisters dragen tijdens de lessen? Kan mijn kind de lessen nog wel volgen als het betere oog is afgeplakt? Hoe moeten we ons thuis aan de vereiste afplaktijd houden als ons kind de hele dag naar school gaat?

Op school is alles opeens anders

Hoewel het afplakken met een pleister na een korte gewenningsfase meestal prima in de dagelijkse routine van dagopvang en basisschool kan worden opgenomen, komen veel gezinnen voor een uitdaging te staan als hun kind naar school gaat. Dit komt doordat er op school andere regels gelden dan op de dagopvang en de kleuterschool. De dagelijkse routine verloopt ook heel anders. Alleen daaraan moet een kind al eerst wennen. Bovendien vragen de lessen hun volledige aandacht. Het is belangrijk dat kinderen zich volledig kunnen concentreren op de leerstof en het schrift op de tafel en in het boek goed kunnen zien.

Om ervoor te zorgen dat een kind de lessen aandachtig kan volgen, kan het in het begin van de occlusietherapie zinvol zijn om tijdens de lessen geen oogpleister te dragen. Want vooral in het begin van de behandeling vinden kinderen het afplakken vaak als een grote beperking van het zicht. Hetzelfde geldt als de gezichtsscherpte van het minder goede oog onder de gezichtsscherpte ligt die een kind nodig heeft om letters en cijfers te herkennen. Als in dit geval het gezonde oog wordt afgeplakt, bestaat het risico dat het zicht van het minder goede oog niet voldoende is om goed te zien wat er op tafel of in het leerboek staat.

Sommige ouders zijn ook bezorgd dat het dragen van pleisters op school een negatieve invloed zal hebben op de sociale interactie. Op de dagopvang krijgen de jonge patiënten vaak nog wel erkenning voor hun vrolijk gekleurde pleisters. Wat er op de basisschool op het schoolplein gebeurt, kan maar in beperkte mate door leerkrachten worden waargenomen en aangestuurd.

Zoek naar individuele oplossingen en blijf in gesprek

Allereerst geldt dat er altijd een manier is om de vereiste plaktijd aan te houden zonder het onderwijs van het kind te beïnvloeden. Het is nuttig om samen met de orthoptist en leerkrachten naar een individuele oplossing te zoeken die past bij het dagelijks leven van het kind. Een dergelijke oplossing is afhankelijk van diverse factoren: hoe ernstig is de visuele beperking van het kind? Tijdens welke periode van de dag moeten de oogpleisters worden aangebracht en voor hoeveel uur? Hoe comfortabel voelt het kind zich met de oogpleisters en hoe zelfbewust is hij of zij? Gaat het kind de hele dag naar school of is het 's middags thuis? Zijn er momenten met vrij werken tijdens de lessen waarin het kind kan afplakken? Hoe inschikkelijk is het team van leerkrachten?

Ouders kunnen met hun vragen en zorgen het beste altijd rechtstreeks contact opnemen met hun behandelend orthoptist. Zij is hiermee bekend en heeft de nodige ervaring om verschillende concepten voor te stellen en tips te geven, zodat een schoolgaand kind zich aan de vereiste afplaktijd kan houden. Als er pas wordt gereageerd als er op school al problemen zijn, maakt dat de situatie - ook voor het kind natuurlijk - alleen maar onnodig moeilijk. Naast de orthoptist zal de klassenleraar ongetwijfeld ook willen helpen bij het zoeken naar afplakmogelijkheden in het dagelijkse schoolleven.

Het belangrijkste is dat er contact en wederzijdse terugkoppeling plaatsvindt tussen alle betrokkenen. Zo kan iedereen samenwerken om de juiste oplossing voor de jonge patiënt te vinden.

Afplakmogelijkheden voor schoolgaande kinderen

Een afplaktijd van vier uur per dag kan bijvoorbeeld gemakkelijk 's middags worden gerealiseerd als het kind ‘s middags vrij heeft van school. De oogocclusiepleister kan dan thuis gedragen worden als het huiswerk wordt gemaakt of tijdens het spelen. Als een kind naar een dagschool gaat die deels of de hele dag verplicht is, kan de pleister in overleg met de leerkrachten bijvoorbeeld tijdens een les worden aangebracht waarin de visuele beperking minder storend is. Afhankelijk van de gezichtsscherpte zou dit tijdens het tekenen, knutselen of vrij werken kunnen zijn. Afhankelijk van de activiteit biedt toezicht in de middag nog een andere optie om aan de noodzakelijke afplaktijd te komen.

Ondersteuning bij de occlusietherapie

In principe geldt natuurlijk dat bij een eenzijdige visuele beperking het oog met het minder goede zicht moet worden uitgedaagd en gestimuleerd. Want als deze beperking niet wordt behandeld, kan dit leiden tot een permanente visuele beperking die op volwassen leeftijd niet meer kan worden gecorrigeerd. Bij een occlusietherapie kun je niet om regelmatig afplakken heen. Het succes van de behandeling is hiervan ook grotendeels afhankelijk. Houd moed!

Bekijk onze nuttige motivatietips voor het dagelijks leven en voor kleine pleisterweigeraars. En hier vindt u onze gratis motiverende ORTOPAD®-posters voor uw dappere pleisterhelden.